آرایشی بهداشتی

اما و اگرهای عطرهای طبیعی و مصنوعی

عطر های طبیعی و مصنوعی

عطرهای طبیعی و مصنوعی

تفاوت عطرهای طبیعی و مصنوعی در چیست؟ عطر طبیعی بهتر است یا عطر مصنوعی؟ شاید در نگاه اول سوال بی‌مزه‌ای باشد چرا که در ذهن ما هر چیز طبیعی بهتر از مصنوعی است. اما پاسخ دادن به این سوال کار آسانی نیست و نیاز است پیش از هر چیز به بررسی ساختار لوازم آرایشی و عطرهای طبیعی و مصنوعی بپردازیم تا ببینیم ماهیت هر کدام چطور است و کدامیک برای طبیعت مفیدتر هستند.

عطرهای طبیعی

همان طور که از نامش پیداست در ساخت عطرهای طبیعی از مواد موجود در طبیعت استفاده می‌شود. هر چیزی که زمین در خود پرورش می‌دهد یا موجوداتی که روی آن زیست می‌کنند، می‌توانند مواد اولیه عطرها باشند مهم این است که این مواد بوی خوشی داشته باشند و بتوان این رایحه دلنشین را از آنها استخراج کرد. پس کاملا واضح است که مواد اولیه عطرهای طبیعی و مصنوعی از هم متفاوتند. مواد طبیعی را به دو دسته‌ی گیاهی و حیوانی تقسیم می‌کنند.

 

 

 

نقش طبیعت در عطرهای طبیعی و مصنوعی

 

 

مواد اولیه گیاهی

هر چیزی که در زمین کشت می‌شود یا به صورت خود رو در طبیعت رشد می‌کند می‌تواند منبع یک بوی خوش باشد. پس این دسته گستردگی زیادی دارد. انواع گل ها و میوه ها بخش اصلی این گروه را تشکیل می‌دهند. از اولین رایحه گلی به کار رفته در عطرسازی می‌توان از یاس، مریم، گل رز صدبرگ و زنبق نام برد. از میان میوه ها نیز لیمو و پرتقال از پیشکسوتانی هستند که هنوز که هنوز است در گروه عطرهای میوه‌ای حرف اول را می‌زنند و تا حدودی می‌توان گفت پای ثابت عطرهای طبیعی و مصنوعی هستند.

قسمتهای دیگر گیاهان مانند ریشه، برگ و پوسته درختان هم از مواد خام عطرسازی هستند حتما در توضیحات عطرهای زیادی چوب صندل سفید را خوانده‌اید. دانه گیاهانی مثل توکا در عطرسازی کاربرد زیادی دارند. کهربا صمغ درختی کمیاب است. حتی خزه و گلسنگ هم که گیاهان بسیار ظریف و حساس روینده بر درختان است در عطر جایی خوش دارد.

یک نکته درباره مواد اولیه طبیعی گیاهی وجود دارد و آن میزان کیفیت این مواد در نقاط مختلف جهان است. ما وقتی می‌گوییم لیموی زرد خب به نظر می‌رسد منظور همین لیموترشهایی است که سر سفره داریم اما باید گفت انواع لیموی زرد در جهان کشت می‌شود که بر اساس نوع آب و هوای هر منطقه اندازه و رایحه‌اش متفاوت می‌شود. یک عطار ماهر تلاش می‌کند بهترین نوع و معطرترین آنها را پیدا کند و به کار برد و یا مثلا نعنا هندی ممکن است در مناطق دیگری از جهان کشت شود اما قطعا رایحه نعنا وحشی که در جنگل‌های انبوه جنوب آسیا رشد می‌کنند به نوعی اورجینال تر و دارای خواص و عطر منحصر به فرد خود است.

 

منابع حیوانی عطرهای طبیعی و مصنوعی

مواد اولیه حیوانی

مواد اولیه حیوانی به گستردگی مواد گیاهی نیست و از قدیم الایام مختص به چند حیوان خاص بوده است. معروفترین آنها مُشک است. ماده‌ای بسیار معطر که از نافه یا غدد مقعدی آهوی ختن به دست می‌آید. مشک علاوه بر بوی خوش یکی از تثبیت کننده‌های مهم در عطرسازی است که به ماندگاری عطر بسیار کمک می‌کند.

 عنبر نیز ماده خوشبویی است که در روده نهنگ عنبر یافت می‌شود. کاستوریم از غدد داخلی اسب آبی به دست می‌آید و ماده معطر دیگری به نام سیوت یا زباد که از حیوانی از تیره گربه‌ها و به همین نام  حاصل می‌شود و بس واکس که از عملیاتی که زنبور در موم عسل انجام می‌دهد تولید می‌شود.

خب! کاملا روشن است که منابع طبیعی برای تولید عطر بسیار محدود و حتی کمیاب هستند. علاوه بر آن فعالان محیط زیست با تولید عطر به ویژه از منابع حیوانی، به شدت مخالف هستند چرا که لازمه‌ی به دست آوردن این مواد، کشتن حیوان و خالی کردن روده یا غدد آن است. به همین دلیل در سالهای اخیر استفاده از این مواد در صنعت عطرسازی ممنوع شده است.

 اسطخودوس را می‌توان در نقاط مختلفی از جهان کاشت اما همه گیاهان این امکان را ندارند. استفاده ازبعضی گیاهان نیز با محدودیت مواجه است. مثلا روغن چوب صندل هندی برای عطرسازان، محبوب است اما این، نیاز به بریدن درختان 30 تا 60 ساله دارد و زیاده‌روی در این کار منجر به انقراض درختان صندل همیشه سبز می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد می‌دانیم که تولید انبوه عطر و ادکلن با این منابع امکان پذیر نیست پس چاره کار کجاست؟ آیا انسان ناچار است در عطر هم مثل سایر نیازهایش به سمت علم شیمی و صنعت برود و از تولیدات مصنوعی یا مشابه استفاده کند؟ در ادامه می‌بینیم که عطرسازان چطور خط باریک بین عطرهای طبیعی و مصنوعی را طی می‌کنند.

 

 

عطرهای طبیعی و مصنوعی

عطرهای طبیعی و مصنوعی

 

 

مرز بین عطرهای طبیعی و مصنوعی

مردم به دنبال عطرهای طبیعی هستند و فعالان محیط زیست مخالف استفاده بی‌رویه از طبیعت، عطران نیز به دنبال تولید محصولات خوشبو و ماندگارند. نقطه تعادل این خواسته‌ها کجاست؟

تولید کنندگان به دنبال مواد اولیه ارزانتر و تولید بیشتر و امکان گسترش روایح هستند و این با ورود مصنوعات نفت خام امکان پذیر بود اما باز هم پای نگهبانان محیط زیست وارد ماجرا شد. آنها نگران وضعیت لایه ازن هستند. می‌گویند مواد شیمیایی فرّار موجود در خوشبوکننده و شوینده‌ها، از دسته مواد تبخیرپذیر هستند که می‌توانند موجب آلودگی اتمسفر شوند.

همچنین طبق نظر زیست شناسان مواد اولیه باید از منابع تجدیدپذیر باشند. و این باز محدودیت جدیدی ایجاد می‌کند. عطرسازان چه کار می‌توانند انجام دهند؟

 

. عطرهای طبیعی و مصنوعی

. عطرهای طبیعی و مصنوعی

 

ترکیب نتها در عطرهای طبیعی و مصنوعی

در نظرسنجی که 2017 از بیش از هزار مصرف کننده لوازم آرایشی در آمریکا توسط هریس پول به نمایندگی از شرکت لوازم آرایش کاری گرن، 19 درصد از خریداران گفتند که خرید محصولات عطری کاملا طبیعی برای آنها مهم است. این رقم به نسبت سال 2016 افزایش 4 درصدی داشته است و این نشان می‌دهد سلیقه مردم در استفاده از عطرهای طبیعی و مصنوعی تغییر کرده است.

این مسئله تولیدکنندگان عطر را به فکر راههای تازه ای انداخت یکی از این راهها استفاده از روش مولکولی در تولید عطر بود. آنها به بررسی و مطالعه ساختار مولکولی نتهای طبیعی پرداختند و سپس تلاش کردند تا رایحه‌ای با همان ساختار بسازند که بویی یکسان با آن داشته باشد.

آرینتی و بسیاری از عطرسازان مستقل، تلاش می‌کنند در این صنعت بیشتر مولکول‌های خود را از منابع تجدیدپذیر تولید کنند، حتی اگر نتوان آنها را کاملا طبیعی نامید.  آنها نیاز دارند تا برندهای مطرح عطر از تولید سبزتر و طبیعی‌تر، با پرداخت هزینه‌های تولید آن حمایت کنند.

از آنچه در این مقاله گفته شد می‌توان نتیجه گرفت در جهانِ امروز خواه ناخواه مجبور به استفاده از یک سری مصنوعات در صنعت عطرسازی هستیم چرا که نابودی موجودات دیگر را نمی‌خواهیم. اما دقت به کیفیت و روش ساختن این مصنوعات نیز اهمیت بسیاری دارد. امیدواریم به مرور بتوان از منابعی استفاده کرد که کمترین آسیب را برای جهان داشته باشد. چرا که قرار نیست خوشبویی ما به بدحالی کره زمین بیانجامد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *