آرایشی بهداشتی

جذابیت و خوشبویی دو یار جدانشدنی

جذابیت و خوشبویی

جذابیت و خوشبویی دو یار جدانشدنی

آیا تا حالا به ارتباط میان جذابیت و خوشبویی فکر کرده‌اید؟

اگر از شما بپرسند از اولین دیدار با آدمهای مهم زندگی‌تان چه چیزی در خاطر دارید، چه پاسخی می‌دهید؟

چهره دلنشین آن فرد؟ رفتار و حرکات صورت و یا اندام ؟ آرایش چهره و مو؟ سبک لباس پوشیدن؟ و یا عطر و ادکلن او؟

شاید جواب، یک یا چند مورد از گزینه‌های بالا باشد اما بی‌شک رایحه‌ی مانده در حافظه یکی از گزینه‌ها خواهد بود. معمولا ما حافظه را به تصاویر می‌شناسیم در حالی که بوها را نباید دست‌کم گرفت. پس نسبت به بوی تن و لباس خود بی‌تفاوت نباشید.

رابطه میان جذابیت و خوشبویی

چند دقیقه چشم ببندید و تصور کنید در یک ساختمان مرتفع هستید و وارد آسانسور شده‌اید، یکی از افراد داخل اتاقک بوی تند عرق می‌دهد، چه حسی پیدا می‌کنید آیا نمی‌خواهید فورا از آنجا خارج شوید؟ خب این یک فرد رهگذر است.

 اگر در محیط کار همکارتان بوی ناخوشایندی داشته باشد چه تاثیری بر حس و حال شما و حتی بر عملکرد شما در کارتان دارد؟

حالا نزدیکتر بیایید اگر همسر یا شریک عاطفی شما به این مسئله اهمیت ندهد آیا در دراز مدت بر رابطه اثر نمی‌گذارد؟

همانطور که می‌بینید روی دیگر جذابیت و خوشبویی، بدبویی و عدم کشش و جذابیت است. هر قدر فردی برای شما عزیز باشد اگر حس ناخوشایندی در شما ایجاد کند، خواه ناخواه بر رفتار شما با او اثر می‌گذارد.

 

 

جذابیت و خوشبویی و بدبویی

جذابیت و خوشبویی و بدبویی

 

 

بررسی علمی تاثیر جذابیت و خوشبویی

آنچه گفته شد علاوه بر تجربه‌های شخصی بر اساس تحقیقات علمی نیز ثابت شده است.

در دهه‌های اخیر، تحقیقات گسترده‌ای در مورد تأثیر متقابل نشانه‌های بویایی بر ادراک افراد چندحسی صورت گرفته است. موارد متعددی که توسط دانشمندان مورد بررسی قرار گرفته‌اند، نشان داده‌اند که انواع محرک‌های بویایی، از بوی بد محیط گرفته تا عطرهای خوب و حتی طیف وسیعی از بوهای حسی شیمیایی بدن( مثل بوی عرق) می‌توانند بر همه چیز تأثیر بگذارند از جمله بر جذابیت، تشخیص سن، ایجاد عاطفه، تشخیص وضعیت سلامت یا بیماری فرد دیگر و حتی بر شناخت عناصری از شخصیت افراد.

 طبق نتایج به دست آمده، توجه به این نکته مهم است که وجود رایحه (و یا عدم وجود بوی بد) همچنین می‌تواند بر اعتماد به نفس افراد تأثیر بگذارد که به نوبه خود ممکن است بر جذابیت ظاهری آنها تأثیرگذار باشد.

چندین مکانیسم شناختی بالقوه برای توضیح چنین تأثیرات متقابل/چند حسی ارائه شده است و برخی از بسترهای عصبی زیربنای این تأثیرات اکنون مشخص شده‌اند.

 

بررسی جذابیت و خوشبویی

 

تحقیق میدانی

محققین برای این پرژه افرادی از گروههای سنی مختلف و در دو جنس زن و مرد انتخاب کردند.

ابتدا 48 دانش‌آموز داوطلب را در یک محیط قرار دادند و حین انتشار بوی بد( بویی شبیه کلم گندیده)، به آنها چهار عکس از چهره‌های مشهور و محبوب نشان دادند و بعد از دقایقی خواستند تا فرم هایی که جذابیت را درجه بندی کرده بود را تیک بزنند.

پس از بررسی ها متوجه شدند نتایج محبوبیت آن افراد، 10 درصد نسبت به رای گیری که پیش از آن در محیط بدون بو صورت گرفته بود، کاهش داشته است.

در آزمون دیگری میزان ارتباط جذابیت و خوشبویی با زیبایی را بررسی کردند. با استفاده از ماسکهایی که به رایحه‌های خوش و بدبو آغشته شده بود.

کرک اسمیت و بوث محقیقن این پروژه (1990) مطالعه‌ای انجام دادند که در آن آغشته کردن یک ماسک صورت با عطر Shalimar، منجر به این شد که ناظران زن و مرد، عکس های نیمه تنه مردان و زنان را به شکل قابل توجهی ارزیابی کنند. آنها مشاهده کردند که شرکت کنندگان در مقایسه با حالت بدون عطر، مجذوب‌تر و نرم تررفتار می‌کنند.

در مقابل، آن دسته از شرکت‌کنندگانی که ماسک صورت آغشته به جوهر موز(بوی ناخوشایند) می‌پوشیدند، هیچ اثر متقابلی از خود نشان ندادند، شاید به دلیل عدم تطابق بین بویی که در معرض آن قرار گرفته‌اند و عکس‌هایی که از آن‌ها درخواست شده بود رتبه‌بندی کنند.

شایان ذکر است که ارائه طولانی مدت بوها به این معنی است که حضور آنها ممکن است باعث ایجاد تغییر در خلق و خوی شرکت کنندگان شود. در واقع، شرکت‌کنندگان حتی پس از قرار گرفتن در معرض ماسک صورت آغشته به عطر خوشبو، خود را جذاب‌تر ارزیابی کردند. یک حس متقابل از این رایحه دریافت کردند. یعنی علاوه بر اینکه تصاویر برای آنها جذابتر بود نسبت به خود نیز حس جذاب بودن داشتند.

همان طور که می‌بینید بویایی می‌تواند به اندازه بینایی و سایر حواس ما مهم و بر رفتار ما موثر باشد حتی اگر ما در خودآگاه خود به آن دقت نکرده باشیم، ناخودآگاه ذهن کار خودش را می‌کند و به این علت است که گاهی ناگهان با بویی بسیار آشنا و آرامشبخش رو به رو می‌شویم اما هر چه فکر می‌کنیم به یاد نمی‌آرویم که آن بو را کجا استشمام کرده‌ایم.

اعتماد به قدرت بویایی و استفاده بهینه از آن می‌تواند در رفتار و تعاملات شما بسیار موثر باشد. آیا هنوز هم به ارتباط میان جذابیت و خوشبویی شک دارید؟

 

ادکلن جذابیت و خوشبویی

تاثیر ادکلن بر جذابیت و خوشبویی

 

راه‌کارهای حفظ خوشبویی

هر فردی بوی بدن مخصوص به خود را دارد که این بو می‌تواند منبع شگفت‌آوری از اطلاعات شیمیایی در مورد سلامتی، وضعیت تخمک‌گذاری در مورد زنان بارور و موارد متعدد دیگری باشد. همچنین بوی بدن افراد می‌تواند تحت‌تاثیر جنبه‌های رژیم غذایی آنها قرار بگیرد. حتی مشخص شده بوی بدن مردان مجرد نسبت به مردان متاهل قوی‌تر است.

شما بهتر از من می‌دانید برای حفظ سلامت خود رعایت بهداشت فردی لازم است. بهداشت که شامل شستشوی مرتب تن و لباس و نظافت محیط می‌باشد. رعایت این نکات گام اول یعنی زدودن بوی بد است اما هنوز تا خوشبویی فاصله داریم.

گام بعدی استفاده از شوینده‌های معطر و خوشبوکننده‌های بدن مثل بادی اسپلش‌ها و اسپری بدن و مام ‌است. به نظر می‌رسد استفاده از این محصولات به‌ویژه برای ورزشکاران یا افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند، ضروری است.

و در نهایت استفاده از یک عطر و ادکلن با کیفیت و متناسب با روحیات و خلقیات ما، می‌تواند بر جذابیت و خوشبویی ما اثر مستقیم داشته باشد. در انتخاب عطر و ادکلن خود دقت کنید چرا که به نظر می‌رسد انتخاب ادکلن خیلی هم تصادفی نیست و ممکن است بیشتر از آنچه تصور می‌کنیم از ما اطلاعاتی به دیگران ‌بدهد.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *