رژیم و تغذیه

آسانترین راه برای داشتن پوستی زیبا و شاداب

داشتن پوستی زیبا و شاداب

تقریبا برای همه‌ی ما داشتن پوستی زیبا و شاداب یک اولویت است چرا که بخش مهمی از سلامت و جذابیت ما را به خود اختصاص می‌دهد. پوست سرباز نگهبان تن ماست. اعضا و جوراح ما را دربرمی‌گیرد و آنها را از خطرات بیشماری در امان می‌‍دارد.

پس طبیعی است که توجه و مراقبت از پوست برای ما مهم باشد تا جایی که بعضی افراد حاضرند هزینه‌های هنگفتی برای این موضوع بپردازند یا حتی تحت درمانهای تزریقی و یا جراحی زیبایی قرار بگیرند.

در گذشته اغلب زنان به داشتن پوستی زیبا و درخشان اهمیت می‌دادند اما امروزه آقایان به ویژه جوانترها نیز به سلامت پوست خود توجه داشته و برای بهبود پوست خود تلاش می‌کنند.

 

 

داشتن پوستی زیبا و شاداب           

 

اولین و ساده‌ ترین روش مراقبت پوست

آب، بله درست خوانده‌اید همین آب آشامیدنی که در دسترس همه ما است، ساده و ارزانترین راه مراقبت از پوست است. پوست هم مثل سایر اندامها و ارگانهای بدن، از سلولهای مختلف تشکیل شده است و مانند تمام سلولها برای عملکرد بهتر به حجم مناسبی از آب نیاز دارند.

حتما زیاد شنیده‌اید که روزانه باید 8 لیوان آب نوشید. آیا تا به حال به دلیل آن فکر کرده‌اید؟

یکی از مهمترین دلایل آن، حفظ رطوبت پوست و جلوگیری از خشکی، ترک برداشتن و چروک پوست است. شاید به نظر برسد فقط افرادی که پوست خشکی دارند به این میزان آب نیازمندند و افراد با پوست چرب نیاز کمتری دارند. باید بگویم مشکل کم آبی پوست برای همه ممکن است اتفاق بیفتد.

 

 

ماگ

 

 

درست است که پوست چرب به علت داشتن چربی در لایه زیرین خود، رطوبت را در خود حفظ می‌کند اما خب باید آب به پوست رسیده باشد تا چربی از هدر رفتن آن جلوگیری کند. اغلب به افراد با پوست خشک توصیه می‌کنند برای نگه داشتن رطوبت پوست از نرم کننده و آبرسان و مرطوب کننده استفاده کند البته این کار موثر و مطلوب است اما جای نوشیدن اب را نمی‌گیرد. چرا که آب لایه های زیرین پوست را نیز سیراب می‌کند.

گفتن این نکته شاید ضروری باشد که «پوست کم آب» ممکن است خشک به نظر برسد، اما این همان «پوست خشک» نیست. پوست بعضی افراد به علت نداشتن چربی در بافت خود به اصطلاح پوست خشک هستند و برای این افراد نوشیدن آب به مراتب ضروری تر است اما افراد با پوست چرب هم نباید با تکیه بر چربی پوست خود در نوشیدن آب سهل انگاری کنند.

 

 

تاثیر آب بر پوست

 

 

پوستی که به اندازه کافی ذخیره آبی داشته باشد، انعطاف پذیری بهتری دارد و خطوط روی پوست مخصوصا خط اخم کمتری بر آن نمایان می‌شود.

برای اینکه نوشیدن برای شما لذت بیشتری داشته باشد می‌توانید چند قطره لیموی تازه در آب بریزید و یا از لیوانها و ماگهای زیبا استفاده کنید. استفاده از ماگ به ویژه برای کودکان بسیار خوشایند است.

نوشیدن روزانه حداقل 8 لیوان آب ساده به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و دفع سموم از بدن کمک می‌کند. این کار درنهایت باعث افزایش درخشش و لطافت پوست می‌شود و احتمال ابتلا به آکنه‌های پوستی را هم کاهش می‌دهد.

دوش با آب خنک

اما با تمام این حرفها نوشیدن آب تنها راه بهره گرفتن از این نعمت خداداد نیست. اگر بتوانید روزانه حدود ۲ تا ۳ دقیقه، دوش آب خنک بگیرید یا در وان آب خنک بنشینید، تا حد زیادی استرسهایی که می‌توانند منجر به آسیبهای پوستی شوند را کاهش می‌‌دهید. فقط حواستان باشد این آرامسازی در آب خنک، بیشتر از 3 دقیقه طول نکشد زیرا می‌تواند باعث کاهش چربیهای طبیعی سطح پوست شود و خشکی پوست را به دنبال داشته باشد.

ارزاترین راه برای داشتن پوستی زیبا و شاداب

علاوه بر نوشیدن و استحمام با آب، روشهای آسان و ارزان دیگری نیز برای داشتن پوستی شاداب و زیبا وجود دارد. استفاده از آبرسانها و ماسکهای طبیعی که خودتان به راحتی می‌توانید در منزل تهیه کنید. این ماسکها را از موادی که تقریبا همه ما در منزل داریم شروع می‌کنیم.

ماسک سیب زمینی

 

 

آب سیب ‌زمینی

سیب ‌زمینی سرشار از خواص ضدالتهابی است که می‌تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد و جوش را کم کند. شواهد نشان می‌دهند که استفاده از آب سیب ‌زمینی برای بسیاری از افراد مفید است. این ترکیب می‌تواند به کاهش آفتاب‌ سوختگی و لکه‌ها و داشتن پوستی زیبا و شاداب کمک می‌کند. 

پوست نصف یک عدد سیب ‌زمینی را بگیرید و آن را رنده کنید. آب سیب‌ زمینی را با پنبه روی صورت خود بمالید. ۱۰ تا ۱۲ دقیقه صبر کنید. سپس صورت خود را با آب ولرم بشویید. می‌توانید روزی یک بار آب سیب ‌زمینی را روی صورت خود بمالید.

آب گوجه ‌فرنگی

آب گوجه‌فرنگی خواص ضد پیری دارد و به‌عنوان یک ضد آفتاب عمل می‌کند. این ترکیب همچنین حاوی لیکوپین است‌. لیکوپین یک آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به شما کمک کند به پوستی صاف و سالم دست پیدا کنید.

آب یک عدد گوجه‌ فرنگی را بگیرید. با استفاده از پنبه آب گوجه‌ فرنگی را روی صورت خود بمالید. اجازه دهید به مدت ۱۰ تا ۱۲ دقیقه بماند. سپس صورت خود را بشویید.

 

 

ماسک گوجه

 

 

 

گلاب

از گلاب به‌ طور رایج به‌عنوان تونر صورت استفاده می‌شود. این ترکیب PH پوست را متعادل می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. گلاب به تسکین پوست تحریک شده و مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند.

علاوه بر این جای جوش و آکنه و سایر لکه‌ها را برطرف می‌کند. شواهد عنوان می‌کنند که گلاب پوست را شاداب می‌کند و اثرات روشن‌ کننده‌ای روی پوست دارد.

اگر پوستتان چرب یا مستعد آکنه است، آب لیموترش و گلاب را با هم مخلوط کنید. اگر پوستتان خشک است، به جای آب لیموترش از روغن زیتون استفاده کنید. ترکیب را خوب هم بزنید و آن را روی صورتتان بمالید. اجازه دهید ترکیب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی صورت بماند. سپس صورتتان را بشویید.

برای داشتن پوستی زیبا و شاداب می‌توانید یک روز در میان از این ترکیب استفاده کنید تا مشکلات پوستیتان برطرف شوند.

 

 

ماسک ماست و عسل

 

 

ماست

مطالعات نشان می‌دهند که ماسک صورت تهیه شده با ماست می‌تواند پوست را مرطوب و روشن کند و قابلیت ارتجاعی پوست را بهبود ببخشد. اسید لاکتیک موجود در ماست منافذ مسدود شده‌ی پوست را باز کرده، منافذ بزرگ پوست را کوچک کرده و سلول‌های پوستی مرده را لایه‌‌برداری می‌کند. ماست پوست را سفت می‌کند و در روشن کردن لکه‌ها مفید است.

ماست را با پنبه روی صورت خود بمالید. اجازه دهید ماست به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست بماند‌. سپس صورتتان را با آب ولرم بشویید. هر یک روز در میان ماست را روی صورت خود قرار دهید.

ترکیب ماست با یک قاشق عسل و چند قطره لیمو تازه برای جوش های سر سیاه بسیار عالیست.

 توجه داشته باشید: اگر به محصولات لبنی حساسیت دارید، از این روش درمانی استفاده نکنید.

در پایان باید بگوید هر یک از این روشها در صورتی به نتیجه دلخواه می‌رسد که در انجام آن مداومت داشته باشیم. اگر یک بار در سال از ماسک ماست استفاده کنیم قطعا جواب مطلوب را نخواهیم گرفت. باید یک برنامه منظم و روتین برای پوست خود تنظیم کنیم. همانطور که به غذا خوردن در وعده های مشخص عادت کرده‌ایم باید آب نوشیدن و مراقبت از پوست را هم به عادات خود اضافه کنیم.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. از همراهی شما سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *