رژیم و تغذیه

آموزش 7 نوشیدنی خنک تابستانی بدون مخلوط کن

نوشیدنی خنک تابستانی بدون مخلوط کن

 

ایجاد تنوع در نوشیدنی خنک تابستانی با داشتن دستگاه مخلوط کن کار آسانی است. هر نوع میوه ای را که در یخچال دارید درون مخلوط کن می ریزیم و با اضافه کردن کمی یخ و یا شیر به آن، یک شیک یا اسموتی درست می کنیم. به همین سادگی!

 اما، هنر مرد به ز دولت اوست! یعنی چی؟ یعنی اینکه خلاقیت و هنر وقتی بروز می‌کند که ما امکانات نداریم! بیایید فرض کنیم در مسافرت و یا در شرایطی هستیم که مخلوط کن نداریم و البته خورشید هم به بی‌امکاناتی ما کاری ندارد و همچنان مستقیم می‌تابد و کم کم هوا دارد از مرز 40 درجه می‌گذرد و هر لحظه نیازمان به نوشیدنی خنک بیشتر می‌شود.

خب حالا چه کار باید کرد؟ چطور می‌شود یک نوشیدنی خنک تابستانی دلچسب بدون مخلوط کن درست کرد؟

 

نقش میوه در نوشیدنی خنک تابستانی

می دانید که در تابستان نوشیدنی های میوه ای حرف اول را می زنند. گرمی هوا و تعریق زیاد خواه ناخواه میل انسان را به نوشیدن بیشتر می‌کند پس اضافه کردن میوه‌هایی با طبع خنک به نوشیدنی علاوه بر خوشمزه‌تر کردن آن به حفظ تعادل مزاج نیز کمک می‌کند.

در این مقاله چند نوشیدنی متنوع را به شما آموزش می‌دهیم تا هر کس با هر سلیقه و سبکی بتواند نوشیدنی دلخواه خود را درست و نوش جان کند.

 

 

نوشیدنی خنک تابستانی بدون مخلوط کن

شیک شاه توت یا شاتوت

اول بگویم شاه توت که به صورت مخفف به شاتوت هم معروف است از تیره توت سانان و بومی مناطق جنوب غربی آسیا است و به قولی یک میوه وطنی و پرفایده است. که طبیعتا به خاطر کشت در این منطقه با طبع بدن ما سازگاری بیشتری دارد. شاه توت از بهترین میوه های تابستان است و در مناطق جنوبی کشور که هوا زودتر گرم می‌شود از فصل بهار نیز این رسیده می‌شود و به وفور در دسترس است.

طرز تهیه شیک شاه توت

ابتدا شاخه کوچک شاه توت را جدا کنید و به خوبی بشوید بعد به طریقه درست کردن مربا و شربت این میوه، شاه توت ها را در قابلمه لعابدار ریخته و شکر را بر روی آن می‌ریزید. میزان شکر نصف شاه توتها است. اجازه دهید تا توتها آب بیندازد. بعد روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی بجوش بیاید. توجه داشته باشید قصد ما درست کردن مربا نیست پس همین که دیدید توتها نرم شده‌اند آن را از روی اجاق بردارید و تا خنک شدن مواد صبر کنید.

سپس با ته ملاقه یا گوشت‌کوب توتها را له کنید تا شبیه به مارمالاد شود. حالا مایع را از یک صافی درشت رد کنید تا یکدست شود.

شیر خنک را با یک قاشق بستنی که به دمای محیط رسیده مخلوط کنید و مایع شاه توت را به آن اضافه کنید و با چنگال به آرامی هم بزنید تا مخلوط شما یکدست شده و شکل شیک بگیرد. اندازه بستنی به ذائقه‌ی شما بستگی دارد. این شیک را با توت فرنگی نیز می‌توان درست کرد.

 

 

انبه نوشیدنی خنک تابستانی

انبه نوشیدنی خنک تابستانی

 

 

اسموتی انبه

حتما در دستور اسموتی ها شنیده‌اید که میوه را تمیز کرده و تکه کرده و در فریزر قرار دهید تا نیمه یخ شود. این روش برای کسانی که مخلوط کن دارند بسیار خوب است اما بدون آن چه باید کرد.

برای تهیه اسموتی بدون مخلوط کن بهتر است از میوه‌های نرم و حتی له شده استفاده کنید تا هم کار برای شما راحتتر باشد و هم نوشیدنی یک دستی داشته باشید. در این روش بهتر است یک میوه پایه داشته باشید که درصد بیشتری از اسموتی را به خود اختصاص دهد و از میوه‌ها و افزودنی‌های دیگر جهت تکمیل کار استفاده کنید.

انبه گرچه میوه بومی ما نیست اما در سالهای اخیر طرفداران پر و پا قرصی پیدا کرده است. این میوه وقتی به اندازه کافی رسیده باشد بسیار خوش عطر می‌شود که خودش به تنهایی می‌تواند یک اسموتی جذاب و خوشمزه باشد. پس بهتر است میوه مکمل آن قدری خنثی و یا هماهنگ با آن باشد. موز می‌تواند مکمل مناسبی برای انبه باشد.

میوه‌ها را تمیز کرده و به آرامی له می‌کنیم برای له‌ کردن و خرد کردن مواد از پشت قاشق، چنگال یا دستگاه خردکن سیب زمینی استفاده کنید و تا جایی که ممکن است سعی کنید مواد به صورت یکدست صاف شوند. نگران تکه‌های باقی مانده نباشید در پایان آنها را جدا کنید.

می‌تونید به آن کمی شربت شکر و یا عسل اضافه کنید و یک مایع خنک که ترجیحا آب انبه است را به آهستگی به آن اضافه کنید تا یکدست شود از یک قاشق بستنی که به دمای محیط رسیده نیز می‌توانید برای غلظت آن استفاده کنید.

اسموتی را در لیوان سرو بریزید و بلافاصله بنوشید. در طرز تهیه اسموتی بدون مخلوط کن از آنجا که مواد با دستگاه با هم مخلوط نشده‌اند، احتمالاً سریعتر از هم جدا می‌شوند. اگر این اتفاق افتاد، فقط اسموتی را با یک قاشق هم بزنید و سپس آن را بنوشید.

 

 

تخم شربتی و خاکشیر

تخم شربتی در طب سنتی ایران به عنوان رفع کننده التهابات دستگاه تناسلی و مجاری ادرار کاربرد بسیار داشته است و از سالهای بسیار دور همراه همیشگی فصل تابستان بوده توجه بیشتر به این نوشیدنی خالی از لطف نیست.

طرز تهیه آن بسیار ساده است. ابتدا تخم شربتی و خاکشیر را به میزان برابر در یک ظرف گود ریخته و کمی آب به آن اضافه می‌کنیم و ظرف را دایره‌وار می‌چرخانیم تا اگر سنگ‌ریزه یا ماسه‌ای بین آنها است به ته ظرف برود. سپس به آرام تخم شربتی و خاکشیر را به ظرف دیگری منتقل کرده و ته مانده آب و ماسه‌ها را دور می‌ریزیم. اگر دیدید ماسه‌ی زیادی ته ظرف هست این کار را چند بار تکرار کنید.

دانه‌های شسته را در پارچ ریخته و کمی شکر و یک قاشق گلاب و نصف استکان بیدمشک به آن اضافه کنید، هم زده و در یخچال بگذارید تا خنک شود. اگر عجله دارید با اضافه کردن چند قالب یخ، همان لحظه نوشیدنی خود را میل کنید. 

 

 

نوشیدنی خنک تابستانی طالبی

 

فالوده خربزه و طالبی

اگر فکر می‌کنید اسموتی میوه‌ها به تازگی وارد فرهنگ ما شده سخت در اشتباهید فالوده خربزه یا طالبی از قدیم در ایران رایج بوده است.

خربزه و طالبی رسیده و نرم را با رنده‌ی ریز رنده کنید و به آن شکر اضافه کرده و داخل یخچال بگذارید تا به خوبی خنک شود. در انتها دو قاشق گلاب به آن اضافه کنید. اگر دوست داشته باشید می‌توانید دو قاشق بستنی یا یخ نیز اضافه کرده و نوش جان کنید.

مطالعات نشان داده مصرف یک لیوان آب طالبی در روز به میزان ۲۵ درصد احتمال بروز فشار خون را کاهش می‌دهد. محققان برای آزمایش، مقداری از پلاکت‌های خون را گرفته با مقدار کمی عصاره یا آب طالبی شیرین مخلوط کرده و مشاهده کردند در طالبی عاملی وجود دارد که به شدت مانع از انباشته شدن غیرطبیعی پلاکت‌ها می‌شود و در نتیجه از انعقاد و لخته شدن خون در رگ‌ها (که عامل حمله‌های قلبی است) جلوگیری می‌شود.

 

شربت خیار سکنجبین

خیار یکی از بهترین خنک کننده های تابستان است. خوردن آن چه به عنوان میوه و چه در سالاد بسیار دلچسب است. خیارها را پوست گرفته و با رنده‌ی ریز، رنده می‌کنید. سپس شربت سکنجیبین را به آن اضافه کرده و چند قالب یخ را در لیوان یا ماگ مورد علاقه خود ریخته و نوش جان می‌کنید.

شربت سکنجبین را هم می‌توانید از بیرون تهیه کنید و هم می‌توانید خودتان در منزل تهیه کنید.

 

 

قهوه سرد و شیک اسپرسو

 

شیک اسپرسو

 نوبتی هم که باشد نوبت علاقه‌مندان به نوشیدنی‌های تلخ و مدرن است. طرفداران قهوه و نسکافه چه در گرما و چه در سرما نوشیدنی محبوب خود را تغییر نمی‌دهند. اما شاید خوششان بیاید که نمونه‌های خنک آن را نیز امتحان کنند.

یک قاشق شکر، دو قاشق اسپرسوی فوری، یک قاشق چای خوری آبلیمو، یک لیوان شیر و دو قاشق بستنی

شکر و شیر را درون یک ظرف کوچک روی گاز حرارت دهید. بگذارید به دمای جوش برسد و شکر حل شود. ظرف را از روی حرارت بردارید، اسپرسو را اضافه کرده و مخلوط کنید و بگذارید ۱۰ دقیق بماند. مایع را درون یک ظرف کم عمق صاف کنید. آبلمیوی تازه و بستنی را که به دمای محیط رسیده به آن اضافه کنید و به آرامی هم بزنید. این شیک را می‌توانید با پودر کاکائو و یک ورقه لیمو تزیین کنید.

 

نوشیدنیی

قهوه سرد

دانه قهوه را درشت آسیاب کنید. قهوه آسیاب شده و آب را در شیشه مربای یک لیتری بریزید (شیشه شما باید حداقل دو و نیم پیمانه حجم داشته باشد). هم بزنید تا با هم مخلوط شوند. پنج دقیقه صبر کنید و دوباره هم بزنید. به این ترتیب قهوه بهتر با آب ترکیب می‌شود.

در این روش بهتر است قهوه را حداقل 12 ساعت بگذارید در یخچال بماند. هر چه زمان خیساندن، بیشتر شود قهوه‌ی تلخ‌تری خواهید داشت. بعد از این زمان قهوه را از صافی ریزی رد کنید.

 یک لیوان را تا نصفه با یخ پر کنید و روی آن قهوه سرد شده بریزید. می‌توانید به آن کمی شکر و شیر پر چرب خنک یا خامه هم اضافه کنید.

می‌توانید این نوشیدنی خنک تابستانی را آماده کرده و تا یک هفته در یخچال نگهدارید و هر وقت میل داشتید نوش جان کنید.

   

   

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *