سلامت ذهن

ترغیب کودکان برای بازی با عروسک و اسباب بازی

عروسک و اسباب بازی برای کودکان

بازی با عروسک تا چه اندازه بر سلامت روان کودکان تاثیر می‌گذارد؟

آیا بازی با عروسک در تندرسی و بهبود وضعیت جسمانی کودکان هم موثر است؟

به عنوان والدین کودک یا فامیلی که قصد خرید عروسک برای کودک را دارید چقدر به کیفیت آن اهمیت می‌دهید؟

نیاز کودکان به عروسک و اسباب بازی

والدین هوشیار امروزی به کودکان خود اهمیت زیادی می‌دهند، توجه به نیازهای روحی، فکری و جسمی آنها موجب شده که مبحث مهمی همچون نیاز کودکان به عروسک و اسباب بازی، همیشه باز باشد. در جهان، تحقیقات متعددی درباره این موضوع صورت گرفته است.

بعضی به تفاوت میان دختران و پسران در انتخاب و استفاده از عروسک و اسباب بازی پرداخته‌اند و برخی به دنبال از میان برداشتن شکافهای جنسیتی در اسباب بازی کودکان بوده‌اند. یکی از دغدغه‌های مهم روانشناسان کودک رمزگشایی رابطه روحی کودکان با عروسکها است.

تقریبا همه‌ی ما خاطراتی از بازی با عروسک و اسباب بازی های کودکی خود داریم حتی ممکن است یک یا دوتا از آنها را نگه داشته باشیم. یک شیشه تیله‌ی رنگی یا چند ماشین کوکی و یا یک عروسک پارچه‌ای در گنجه‌ی بعضی از ما پیدا می‌شود.

ما با وجود داشتن خواهر و برادر و روابط خانوادگی گسترده‌تر با فامیل و دسترسی به بازی های دسته جمعی، باز هم از داشتن یک عروسک یا اسباب بازی بی‌نیاز نبودیم پس قطعا داشتن و خرید عروسک و دکوری برای کودکان ما که اغلب تک فرزند و یا با فاصله سنی زیادی با خواهر یا برادر خود هستند، یک ضرورت است.

 

 

خرید عروسک پنگوئن پستچی نانویی

خرید عروسک پنگوئن پستچی نانویی، عروسک و اسباب بازی

 

 

تاثیرات روانی و جسمی بازی با عروسک

شما هم زیاد شنیده‌اید که بازی با عروسک تاثیرات روانی و حتی جسمی بسیاری برای کودکان دارد. آرامش اولین هدیه یک عروسک نرم پولیشی برای کودکان است. به آغوش کشیدن و عشق ورزیدن را با عروسکهای خود تمرین می‌کنند. کودکان از همان نوزادی وجود اجسام را در اطراف خود تشخیص می‌دهند. آنها را لمس می‌کنند و به این وسیله حس لامسه در آنها تقویت می‌شود.

بعد از این مرحله رنگها برایشان جذابیت دارد. هر چه سن کودک بالاتر می‌رود نحوه ارتباطش با عروسک تکامل می‌یابد تا جایی که گاه او را دوست یا خواهر و برادر خود می‌پندارد و نسبت به او احساس مسوولیت و مراقبت دارد. شاید شما هم حین مرتب کردن اتاق از کودک خود شنیده‌اید که: “مامان یواشتر الان دستش درد می‌گیره” و یا وقت غذا، خواسته که عروسکش هم با او غذا بخورد.

 

 

تاثیرات روانی عروسک و اسباب بازی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در ایالات متحده از همین تاثیر روحی عروسک بر کودکان چه استفاده بهینه‌ای صورت گرفته است. آنها به آتشنشان‌ها و پزشک و پرستاران آمبولانسها و بیمارستانها آموزش داده‌اند تا در مواقعی که فرد آسیب دیده در سانحه، کودک است با او بسیار ملایم رفتار کنند و از عروسک برای ارتباط گرفتن با او استفاده کنند. آنها عروسک را در آغوش کودک قرار می‌دهند تا به این وسیله به کاهش فشار روانی و شوک ناشی از حادثه کمک کنند.

تاثیر عروسک در سنین مختلف

تاثیر روانی عروسک و اسباب بازی بر کودکان در چند مرحله صورت می‌گیرد. همان طور که گرفته شد در ابتدا فقط با لمس است اما از سال دوم کودک شروع به تقلید کردن می‌کند. بارها شنیده‌ایم که والدین الگوی عملی کودکان خود هستند و لابد دیده اید در این سن اگر یک گوشی همراه به دست کودکان بدهید بلافاصله آن را به گوش خود نزدیک کرده و شروع به حرف زدن می‌کند. او این را دیده و تقلید می‌کند بدون آنکه مفهوم آن را درک کند.

اما از سه سال به بعد کودک مفهوم رفتارها را کم کم در می‌یابد. او تشخیص می‌دهد که در پس هر عملی معنایی وجود دارد. این دوره سختترین و مهمترین دوره والدین است. کودک سوالات زیادی دارد که شاید بتوان با کمک عروسک یا اسباب بازی هایی که مشاغل و یا شخصیت خاصی دارند به سوالات کودکان پاسخ داد.

 

 

عروسک نانویی کوآلای خاکستری

عروسک نانویی کوآلای خاکستری

 

تاثیر جسمی عروسک و اسباب بازی

زندگی امروزی در آپارتمانهای کوچک، محدودیت زیادی برای والدین ایجاد کرده است. کودکان کمتر می‌توانند فعالیت بدنی، تحرک و به اصطلاح بدو بدو داشته باشند. با کوچکترین بازی و بپر بپری، صدای اعتراض همسایه‌ها بلند می‌شود. گاهی هم اهمیت بیش از حد والدین به تمیزی منزل بچه ها را محدود و محدودتر می‌کند.

کودکان در سن 3 تا 5 سال کنجکاو هستند، مدام سوال می‌کنند. برخی والدین کلافه می‌شوند و برای داشتن ساعتی آرامش، کودکان را با بازی های کامپیوتری یا موبایل مشغول می‌کنند. آسیب های این راهکار بر همگان روشن است اما چاره چیست؟

گاهی آنقدر این کار تکرار می‌شود که كودكان به جای پرداختن به  بازي‌هاي گروهی و خلاقانه، ترجيح می‌دهند به تنهايی يا در جمع دوستان‌شان،  با تلفن همراه يا رايانه‌های شخصی بازی ‌كنند و به این صورت امكان معاشرت‌های گروهی از آنان گرفته می‌شود و به همين دليل هوش اجتماعی، برعكس هوش هيجانی‌شان، چندان رشد نمی‌كند كه متاسفانه پیامدهایی همچون، نافرماني و  تندخويی نسبت به والدين و اطرافيان‌شان را در پی دارد.

 

عروسک و اسباب بازی هاا

 

 

 

نقش والدین در ترغیب کودکان به بازی با عروسک و اسباب بازی

به نظر می‌رسد تنها راه، حوصله کردن و وقت گذاشتن باشد. اغلب والدین از این مسئله شاکی هستند که زمان جذابیت عروسک برای کودکانمان کوتاه است. کودک همین که چندبار با یک عروسک و اسباب بازی، بازی کرد از آن خسته می‌شود. در این مواقع آرامش خود را حفظ کنید.

اول بدانید خواه ناخواه بازی های کامپیوتری تنوع و هیجان بیشتری دارند اما تنوع در محصولات عروسکی و اسباب بازی هم کم نیست. برای ایجاد هیجان و تنوع می‌توانید عروسکها نمایشی را به اسباب بازی های کودک خود اضافه کنید. خودتان در بازی با بچه‌ها مشارکت کنید. اغلب ما در کودکی بسیاری از مفاهیم را از طریق نمایشهای عروسکی یاد گرفته‌ایم.

دو اینکه در انتخاب عروسک و اسباب بازی، کودک خود را آزاد بگذارید. گاهی علت بی‌میلی کودک به اسباب بازی تحمیل سلیقه والدین به او است. اگر کسی برای فرزندتان عروسکی هدیه می‌آورد که مطابق میل کودک نیست او را مجبور نکنید با آن بازی کند خصوصا در حضور مهمان.

 

16144

 

کمک گرفتن از دیگران

سعی کنید برای کودکتان همبازی پیدا کنید با خانواده یا دوستانی که فرزند همسن دارند، ارتباط بیشتری برقرار کنید تا کودکتان به مرور مشارکت را یاد بگیرد. به اشتراک گذاشتن عروسک و اسباب بازی با کودکان هم‌سال، تعامل با انسان های دیگر را در کودک تقویت می‌کند. مهارتی که در بزرگسالی به آن بسیار نیازمند است.

رعایت همین چند نکته ساده را امتحان کنید و نتایج آن را به خوبی ببینید. نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. از شما بسیار سپاسگزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *