سلامت ذهن

خرید عروسک خوب و بی خطر برای کودکان

خرید عروسک خوب

۷ نکته هنگام خرید عروسک خوب

برای انتخاب یک عروسک خوب به چه نکاتی باید توجه کرد؟ تصور کنید یک آشپزخانه بدون اجاق، یخچال و ظرف و ظروف چه شکلی پیدا می‌کند؟ و یا یک کارگاه نجاری بدون اره، میخ، چکش و چوب؟ اتاق کودک بدون اسباب بازی و عروسک به همان اندازه بی‌روح است! همان طور که بزرگسالان بر اساس شغل و فعالیت خود روزانه از ابزار و وسایل متعددی استفاده می‌کنند، اسباب بازی و عروسک نیز ابزار کار کودک است.

در شرایطی که بخش عمده‌ی عروسک های موجود در بازار وارداتی هستند و قیمت آنها با دلار نوسان دارد، طبیعی است که هر فردی انتظار دارد بابت هزینه‌ای که پرداخت می‌کند بهترین نتیجه را دریافت کند. اگر شما برای فرزند خود یا عزیزانتان عروسکی بخرید که برای او مطلوب نباشد و هیچ وقت از آن استفاده نکند آیا پول شما به هدر نرفته است؟

 

 خرید عروسک خوب برای دختران

خرید عروسک خوب برای دختران

 

ویژگی های یک عروسک خوب

 آیا هر وسیله‌ی بازی می‌تواند یک اسباب بازی مناسب و یک عروسک خوب باشد؟ چه ملاک و معیاری برای تشخیصو خرید عروسک خوب از بد و استاندارد از غیراستاندارد وجود دارد؟ این مسائل از دیدگاه چه کسی بررسی می‌شوند؟ کودک یا والدین؟ به نظر می‌رسد نکات متعددی در انتخاب عروسک خوب می‌تواند موثر باشد که برخی از آنها از منظر والدین و بعضی از منظر کودک است.

ایمنی عروسک

اولین و مهمترین نکته هنگام خرید اسباب بازی توجه به ظاهر و شیوه طراحی آن است. عروسک نباید قسمتهای نوک تیز یا زوایای تند داشته باشد. به‌ویژه اگر عروسک برای خردسالان به کار می‌رود. کودکان زیر سه سال اغلب برای ارتباط برقرار کردن با اشیا بلافاصله آن را در دهان خود می‌گذارند، دقت کنید عروسکهای پرز بلند که ممکن است پرز آنها با کشیدن کنده شود و یا عروسکی که چشمهای دکمه‌ای و یا خرد و ریز دارد، برای این کودکان مناسب نیست.

اگر اسباب‌ بازی‌های پر شده می‌خرید، به یاد داشته باشید که این نوع اسباب ‌بازی‌ها کثیفی زیادی را جذب می‌کنند و اگر مرتب تمیز نشوند، می‌توانند به عوامل پخش کننده میکروب تبدیل شوند. عروسکهای پارچه‌ای مخملی پولیشی عموما قابل شستشو در ماشین لباسشویی هستند و به همین دلیل برای کودکان زیر سه سال بسیار مناسبند. اما اگر عروسکی دارید که از پشم یا فوم پر شده مراقب باشید که با آب گرم شسته نشود وگرنه فرم خود را از دست می‌دهد. این دسته عروسکها را با آب سرد و یک شوینده ضعیف به آرامی با دست بشویید.

 

 

 

 خرید عروسک خوب برای پسران

خرید عروسک خوب برای پسران

 

 

مناسب سن

عروسکها معمولا با توجه به مواد به کار رفته در ساخت و نحوه‌ی عملکردشان برای رده های سنی مشخصی طراحی می‌شوند. عروسکهای نرمتر و ساخته شده از الیاف نانویی و بدون پرز برای خردسالان و اسباب بازی های متحرک و یا عروسکهایی که باکس لوازم جانبی دارند برای ۴ سال به بالا و عروسکهای الکتریکی برای ۷ سال به بالا مناسب هستند.

اگر در خرید عروسک خوب برای کودکان زیر سه سال عروسکی را انتخاب کرده‌اید که باتری گرد کوچک می‌خورد حتما مراقب باشید که در مخزن باتری را باز نکند و باتری را نبلعد. توجه داشته باشید هر کودکی ویژگی های روانی و شخصیتی خاص خود را دارد شما با توجه به شناختی که از کودک خود دارید یک عروسک خوب و مناسب با نیاز او انتخاب کنید.

 

 

 خرید عروسک خوب بخریم

خلاقیت و نوآوری

به طور کلی بازی با عروسک قوه تخیل کودکان را تقویت می‌کند چرا که آنها با عروسک خود در یک دنیای خیالی به آینده می‌روند. نقش مادری یا پدری یا حتی دوستی را می‌پذیرند و در آن قالب کنش و واکنش نشان می‌دهند. بعضی عروسک ها به خاطر شباهت به یک شخصیت داستانی یا کارتونی، برای کودکان جذابیت بیشتری دارند و باعث می‌شوند آنها خود را در دنیای آن برنامه کودک ببینند و به نقش آفرینی بپردازند.

عروسک کارتونی یونیکورن یا پونب کوچولو و همچنین باربی از جمله عروسکهای پرطرفدار این دسته هستند.

 

 

عروسک اسب پونی صورتی کد 57717

 

 

بادوام و محکم بودن

کودکان به ویژه پسربچه‌ها گاه عروسک را، حریف تمرینی خود می‌بینند و مدام با او در حال کلنجار و زد و خورد هستند. بعضی کودکان برعکس آنقدر عروسک خود را دوست دارند که آن را  یک لحظه هم از خود جدا نمی‌کنند و در حمام و آشپزخانه و سفر و مهمانی با خود همراه می‌کنند. گاهی مثل بالش آن را زیر سر خود می‌گذارند. برای این دو دسته حتما عروسکهایی را انتخاب کنید که جنس پارچه و دوخت محکمی داشته باشد و همچنین قابل شستشو باشد.

توجه کنید که اگر عروسک دارای پارگی است حتما قبل از شستشو آن را رفو کنید تا محتویات داخل عروسک در اثر فشار به بیرون نریزد. برای شستن عروسک بهتر است آن را درون یک ملافه یا روبالشی بپیچید و بعد در ماشین لباسشویی بیندازید.

 

 

 خرید عروسک خوب سگ هاسکی

 

شرایط نگهداری

نکته دیگر درباره وضعیت اتاق کودک و شرایط نگهداری از عروسک است. بعضی عروسکها در اندازه خیلی بزرگ هستند اگر قصد دارید از این مدل عروسک برای کسی هدیه بخرید دقت کنید که فضای کافی برای نگهداری از آن را داشته باشد. چرا که جای عروسک در اتاق کودک است نه در انباری!

سرگرم کنندگی

خب برای همه‌ی ما روشن است که اولین توقع ما از عروسک، مشغول و سرگرم شدن کودک با آن است. این نکته در انتخاب و خرید عروسک خوب خیلی مهم است. عروسک خوب، عروسکی است که کودک از آن خوشش بیاید و جذب آن شود و به بازی با آن ترغیب شود؛ نه عروسکی که والدین دوست دارند و ممکن است خوشایند کودک نباشد. بارها شاهد این بوده‌ایم که والدین در عروسک فروشی به دنبال آروزهای خود می‌گردند و اسباب بازی هایی را به اصرار برای کودکان خود می‌خرند که بیشتر تمایل شخصی خودشان است.

کاربردهای متنوع

گفتیم که یک اسباب بازی در درجه اول باید سرگرم کننده باشد و اینکه به رشد قوه تخیل کودک کمک کند. اما بعضی از اسباب بازی ها علاوه بر این دو، یک مفهوم یا رفتاری را نیز منتقل می‌کنند. این رفتار می‌تواند مثبت باشد مثل مسوولیت پذیری و چگونگی تعامل با همسالان یا ممکن است منفی باشد مثل ترویج خشونت و ستیزه جویی. اسباب‌ بازی‌هایی که شخصیت‌های خشن تلویزیون را نشان می‌ دهند هرگز نباید خریداری شوند، رفتار خشونت‌آمیز آن شخصیت‌ها می‌تواند توسط کودکان تقلید شود.

ما در این نوشتار تلاش کردیم نکات مورد نیاز برای خرید عروسک خوب را با شما به اشتراک بگذاریم. سپاسگزار می‌شوم اگر شما هم به ما بگویید چطور یک اسباب بازی خوب انتخاب می‌کنید؟

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *