سلامت ذهن

عروسک بهترین هدیه برای کودکان

عروسک پولیشی

آیا عروسک بهترین هدیه برای کودکان است؟

اولین خاطره شما از هدیه گرفتن عروسک پولیشی برای چند سالگی است؟

آیا هنوز عروسک هدیه خود را نگه داشته‌اید؟ و با دیدنش به یاد عزیزانتان می‌افتید؟

آیا خرید عروسک توسط والدین یک خرید عادی است و یا نیاز به دقت و رعایت نکاتی دارد؟

 

مهمترین نکات در خرید عروسک پولیشی

وظیفه پدر و مادر فقط فراهم کردن نیازهای جسمانی کودک نیست بلکه روح و روان کودک هم نیازهایی دارد که والدین در تلاش برای برآوردن آنها هستند. بازی کردن نیاز روحی کودک شماست آن را برآورده کنید و همانطور که درباره سلامت جسم او حساس هستید و هر ماده غذایی را در دسترس او قرار نمی‌دهید پس در خوراک روح او هم با دقت بیشتری عمل کنید. امروزه بازی برای رشد کودک آنقدر مهم است که به عنوان حق هر کودک شناخته شده است. بازی زمینه‌ی پیشرفت و  آماده سازی کودک را از نظر جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی برای تجربیات و چالشهای زندگی فراهم می‌کند. بازی با عروسک خصوصا در سنین کمتر تاثیرات مثبت زیادی در شکل گیری سلامت روانی و شخصیت او در بزرگسالی دارد.

بازی به عنوان فرآیندی چند بعدی در نظر گرفته می‌شود که به تکامل و رشد کودکان کمک کرده و راهی است برای تخلیه انرژی آن‌ها در مسیری مناسب. کودکان از طریق بازی می‌توانند علاوه بر شناخت استعدادها، توانایی‌ها، خواست‌ها، نقاط ضعف و قوت خود، به استحکام شخصیت خود نیز کمک کنند. هنگام انتخاب و خرید عروسک و دکوری اتاق کودک توجه داشته باشید که قرار است کودک با آن بازی کند نه شما! پس یا از او نظرخواهی کنید یا اگر عروسک را به عنوان هدیه می‌خرید سعی کنید از منظر او به عروسک نگاه کرده و انتخاب کنید.

 

عروسک تک شاخ بزرگ

عروسک تک شاخ بزرگ

تاثیرات روانی بازی با عروسک

  • افزایش اعتماد به نفس: در بازی با عروسک کودک نقش اول و مسلط را دارد. این قدرت را دارد که عروسکهایش را کنترل و هدایت کند و حس توانمند بودن به او دست می‌دهد.
  • استقلال: برخی کودکان بیش از حد به والدین خود وابسته هستند تا جایی که کوتاه ترین فرصت را برای انجام امور شخصی نیز از والدین خود می‌گیرند. با این کودکان حوصله کنید تا بازی با عروسک را یاد بگیرند و با روزی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بازی شروع کنید. خواهید دید که جذابیت بازی کردن با عروسک کم کم او را مستقل می‌کند.
  • مسوولیت پذیری: کودکی که ارتباط موثری با عروسک خود برقرار کرده به مرور به او علاقه‌مند شده و نسبت به عروسک پولیشی خود احساس مسوولیت می‌کند، مراقب خواب و بیداری او هست و گاه تلاش می‌کند تا از غذای خود به او بخوراند. او با این کار مسوولیت پذیری نسبت به خواهر یا برادر کوچکتر خود را تمرین می‌کند.
  • آموزش مدیریت احساسات: هنگامی که کودکان احساساتی را تجربه می‌کنند که درک مشخصی از آن‌ها ندارند، بازی با عروسک‌ها به آن‌ها کمک می‌کند تا به روشی ایمن این احساسات را تجربه کرده و درباره آن‌ها بیاموزند.
  • تمرین مهارتهای اجتماعی: کودک در حقیقت در حال تمرین نحوه برقراری ارتباط با اشخاص مختلف است چرا که در سناریوی ذهنی آنان، هر عروسک می‌تواند نماینده یکی از اطرافیان وی باشد. نمایش خشم، شادی، دوستی یا حتی جنگ را در بازی کودکان خواهید دید.
  • تقویت مهارتهای زبانی: یکی از راه‌های تقویت مهارت‌های زبانی کودکان، مکالمه با حیوانات و شخصیت‌های عروسکی است. حتما دیده‌اید کودکی را که با بزرگسالان به راحتی حرف نمی‌زنند اما ساعتها با عروسکهای خود در حال مکالمه هستند.

 

عروسک پولیشی خرگوش قلب به بغل

عروسک پولیشی خرگوش قلب به بغل

ویژگی های یک عروسک خوب

 شما به عنوان والدین کودک یا دوست و فامیلی که قصد خرید عروسک دارید به چه نکاتی توجه می‌کنید؟ عروسک چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد تا یک عروسک خوب محسوب شود؟ برای همه‌ی ما سلامت کودکان در اولویت است پس مهمترین ویژگی، رعایت نکات ایمنی در ساخت عروسک به ویژه برای کودکان زیر سه سال است. جنس و جذابیت ظاهری عروسک و همچنین ویژگی های نظافتی و بهداشتی آن نیز مهم هستند.

نکات ایمنی عروسک

برای ساخت هر کالایی رعایت استانداردهایی ضروری است. استاندارد اسباب‌بازی در ایران از سال ۱۳۸۲اجباری شد. طبق همین قانون تمامی اسباب‌بازی‌های تولید داخلی و اسباب‌بازی‌های وارداتی باید مطابق با استانداردهای موجود بوده و درغیر این صورت از تولید و یا واردات آنها جلوگیری می‌شود. کلیه گمرکات تخصصی اسباب‌بازی کشور (۲۱گمرک) موظفند تا در خصوص اسباب‌بازی از سازمان استاندارد استعلام نموده و پس از دریافت موافقت آن مرکز اجازه ترخیص اخذ کنند و در غیر این صورت، از ترخیص کالا جلوگیری و آنها را به مبدا مرجوع نمایند. عروسکهای فروشگاه هاکان مد که همگی وارداتی و از بهترین کیفیت برخودارند دارای مجوز اداره استاندارد می‌باشند. همچنین وجود برچسب محدودیت سنی برای عروسکها الزامی است.

مرحله بعدی مراقبتها باید از طریق والدین صورت بگیرد. از دیگر نکات ایمنی اسباب بازی کودکان این است که اطمینان حاصل کنید اسباب بازی برای سن فرزند شما مناسب است. همانطور که گفتیم رده سنی عروسک بر لیبل آن نوشته شده و همنین ابعاد عروسک را چک کنید تا برای کودک شما زیادی بزرگ یا سنگین نباشد که کودک نتواند به راحتی آن را حمل کند. عروسک نباید دارای قطعات تیز یا زوایای تند باشد.

ایمنی برای کودکان زیر سه سال

اگر بچه‌ی کوچک در خانه دارید از اسباب بازی‌هایی که دارای باتری دکمه‌ای یا آهن ربا هستند خودداری کنید. به دنبال خرید اسباب بازی های برقی و یا باتری دار نباشید چرا که کودک به راحتی می‌تواند درپوش باتری را جدا کرده و باتری و درپوش را در دهان خود قرار دهد. همچنین اطمینان حاصل کنید قسمت‌هایی مثل چشم، بینی، دکمه، پاپیون، آویز، دستکش و … در جای خود محکم شده باشند و به راحتی جدا نشوند. اگر قابل جدا شدن و شل باشند ممکن است کودک کنجکاو آن‌ها را ببلعد و حوادث ناگواری پیش بیاید. هاکان مد برای رده سنی زیر سه سال اقدام به فروش عروسکهایی کرده که تمام اجزای صورت آنها گلدوزی شده هستند و با خیال آسوده می‌توانید آن را در اختیار کودکتان قرار دهید.

 

خرید عروسک پولیشی خرسی

خرید عروسک پولیشی خرسی

جنس عروسک

جنس عروسک هم از نظر کیفیت پارچه به کار رفته و هم جزای صورت و لوازم عروسک دارای اهمیت است. بچه‌ها به‌خصوص اگر در سن دندان درآوردن باشند، ممکن است عروسک‌ها را در دهانشان بگذارند و گاز بگیرند پس مهم است که عروسک قابل تمیز کردن و شستشو باشد پس مقاومت در برابر مواد شوینده مهم است. همچنین به دلیل سابیدن عروسک به پوست کودک لازم است که نرم و منعطف باشد. مرغوبترین عروسک پارچه‌ای عروسک مخملی یا همان پولیشی است که بسیار نرم و منعطف می‌باشد.  با وجود این هنگام خرید عروسک پولیشی دقت کنید با الیاف ضدحساسیت و پارچه‌های پنبه‌ای نانویی یا کتان و پارچه‌هایی که جنس نرم و حوله‌ای دارند ساخته شده باشند. برای کودکان زیر سه سال، عروسک پرز کوتاه مناسبتر است. ضد اشتعال یا مقاومت در برابر شعله یکی دیگر از ویژگی‌های عروسکهای پولیشی است. عروسک پارچه‌ای نباید از جنسی باشد که به سرعت شعله‌ور شود.

جذابیت ظاهری

اولین چیزی که در خرید عروسک مورد توجه کودکان قرار می‌گیرد، شکل و ظاهر عروسک پولیشی  است. طراحی عروسک به خلاقیت سازنده بستگی دارد. بعضی عروسکها از یک انیمیشن معروف الهام گرفته‌اند و به عروسک کارتونی معروف‌اند. به عروسکهایی که خلاقیت بیشتری در آنها به کار رفته و مثلا ترکیبی از یک یا چند موجود هستند به عروسک فانتزی شهرت دارند و قوه تخیل کودکان را تقویت می‌کنند. دقت در دوخت عروسک هم مهم است. گاهی عروسکی را می‌بینیم که با وجود طراحی جالب اما دوخت تمیز و مناسبی ندارد. اگر تعداد کمی عروسک اما باکیفیت بخرید بهتر از این است که عروسک‌های زیادی خریداری کنید اما بی‌کیفیت باشند و زود خراب شوند.

 

بهداشتی و نظافتی

عروسک همدم همیشگی کودک است و تقریبا تمام مدت شبانه روز کنار کودک می‌ماند. بعضی کودکان حتی هنگام خواب عروسک را از خود جدا نمی‌کنند. طبیعتا این استفاده‌ی زیاد، باعث کثیفی عروسک می‌شود و اگر قابل شستشو نباشد، این آلودگی‌ها به کودک منتقل می‌شوند. پس قبل از خرید عروسک حتما چک کنید که قابل شستشو با مواد شوینده باشد. بعضی مدلهای عروسک پولیشی را می‌توان در ماشین لباسشویی هم شست. توصیه می‌شود بعد از خرید عروسک پولیشی ابتدا آن را بشویید بعد در اختیار کودکان قرار دهید.

 

 

خرید تک و عمده عروسک

خرید تک و عمده عروسک

قیمت عروسک پولیشی

مقایسه قیمت عروسک پولیشی با سایر اسباب بازی‌ها نشان می‌دهد که این عروسکها بسیار مقرون‌به‌صرفه هستند. دوام و ماندگاری آنها بالاست و گاهی می‌توانید از عروسک پولیشی فرزند قبلی برای فرزندان بعدی هم استفاده کنید. ترکیب قیمت مناسب و جذابیت این عروسکها آنها گزینه مناسبی برای تزیین اتاق یا اتومبیل و میز کار بزرگسالان کرده است. فروشگاه هاکان مد با سالها تجربه در واردات، خرید و فروش تک و عمده عروسک و انواع اکسسوری از جمله عینک، ساعت، انواع کیف و کمربند چرم، بدلیجات، نقره، عطر و ادکلن، ماگ و گوی موزیکال، محصولات خود را با بهترین کیفیت و مناسب ترین قیمت عرضه می‌کند.

سخن پایانی

کودکان و بالاخص خردسالان در دوره ای از زندگی خود هستند که توانایی حسی آن ها در حال پیشرفت است. اگر کودک در این سنین در معرض استفاده از تبلت، تلفن همراه و یا بازی های ویدئویی قرار بگیرد به درک منفعلانه عادت می‎‌کند. علاوه بر آن تحرک کم کودکان در بازی های رایانه‌ای عوارضی چون کسلی، مشکلات بینایی و چاقی را به همراه دارد. بر خلاف بازی با اسباب بازی و عروسک پولیشی که در کودکان ایجاد نشاط می‌کند، بازی های کامپیوتری کودکان را عصبی و کم حوصله می‌کند. بهتر است بعد از بزرگ شدن فرزندتان اینگونه وسایل را در اختیارشان قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *